Dag 5, Hanoi-Ha Long Bugten

Igen i dag ringede vækkeuret kl. 6, for kl. 8 skulle vi afhentes for at blive kørt til Ha Long. Bussen var forsinket så vi kom først afsted 8:40, men hvad, vi kom da afsted. 4½ time tog det på nogle temmelig dårlige veje, og sevom man ikke kunne se hvad der kom foran, blev der rask væk overhalet hele tiden (spændende kørsel).

Hvis man skal snakke om en byggestil her i landet, så kan det vist bedst sammenfattes med at de ganske enkelt ikke har én, det er i hvertfald ikke her arkitekten er opfundet, eller også drikker de meget.Smiley

Ordet overlæs er endnu ikke blevet oversat til Vietnamesisk, ligemeget om det er lastbiler eller motorcykler er de simpelthen læsset så man tror det er løgn og det er de sjoveste ting man ser dem køre rundt med. En motorcykel med to personer og to mingvaser på ca. 1½m. i højden, eller hvad med en der er læsset med ca. 20 høns og tyve ænder, levende vel at mærke, jeg kunne blive ved!

Undervejs bliver vi også kørt ind til et sted hvor efterkommere af dem der under vietnamkrigen var udsat for diverse kemiske våben arbejder. De er invailderede, retarderede eller deforme og kan som følge deraf ikke have et almindeligt arbejde, her sidder de så og syr billeder og silketøj og laver andre ting som bliver solgt for at hjælpe dem gennem livet. Guiden er da frisk nok til at fortælle at han og chaufføren får gratis mad hver gang de kører et læs turister ind til stedet.

Endelig efter de 4½ time når vi frem til havnen, hvor en challup sejler os ud til skibet vi skal sejle med (man er vel lidt kongelig).

Inden vi overhovedet får set vores kahyt, bliver vi sat til bords, vi får lige præsenteret os for hindanden, og det viser sig at resten af selskabet er Australiere det er to yngre par med ialt 4 børn samt to lidt ældre søstre.

Nu skal vi have frokost. Og hvilken frokost, der er alt godt fra havet og det smager fantastisk, og med en god flaske hvidvin til, så er der ikke et øje tørt.

_MG_3383
Udsigten fra spisebordet.

Det er på tide at få inspiceret kahytten.
Det viser sig at være en kæmpe suite på 2,5 x 2,5m, så der er da lige plads til kufferterne og sengen. Det ser nu meget hyggeligt ud, og vi har jo ikke brug for mere.

_MG_3437

Undervejs får vi slappet af på soldækket, vi har dog stadig tilgode at se solen, og vi besøger også en perlefarm, hvor visakortet lige får en svingom.

_MG_3428
Perlefarmen

_MG_3429
Vores junke

Vi bliver nu sejlet til en ø hvor man kan bade fra en fin strand eller gå op af en stejl bakke til toppen hvor der er et udsigtspunkt. Vibse står af her og inspicerer stranden uden dog at bade, og jeg vælger at blive ombord. Skibet bliver nu sejlet hen til den plads hvor vi skal overnatte, og efter en times tid bliver dem der stod af på øen sejlet tilbage til vores skib i en mindre båd.

Der er nu en times tid til afslapning eller hvad man nu har lyst til inden aftensmaden bliver serveret.

_MG_3416
Gulerødder, agurker, Rød pebber og kinaradiser bliver på kunstfærdig vis omdannet til en buket blomster.

Aftensmaden var lige så fantastisk som frokosten, og den blev indtaget i selskab med de to australske søstre. Det var enormt hyggeligt og vi fik rigtig snakket om Australien, og iøvrigt alt muligt andet.

Det er tidligt i seng, for i morgen skal vi gudhjælpemig op kl. 6 igen, så

godnat og sov godt

Vibse og Michael

This entry was posted in Vietnam.